Kinderen online begeleiden, ja graag!

Het verschil tussen bijles en remedial teaching
19 oktober 2020

Kinderen online begeleiden, ja graag. Hoezo?, zul je misschien denken. Wat zijn de voordelen hiervan? Ik ben heel enthousiast over deze manier van werken en merk dat ik ouders hiermee goed kan ontlasten. Het online begeleiden biedt zoveel voordelen dat ik er graag iets meer over vertel. Via enkele voorbeelden uit mijn praktijk deel ik met jullie hoe onder andere Samira en Tom via online begeleiding de juiste hulp kregen.

Hoe het online begeleiden voor mij begon.

Acht jaar geleden maakte ik kennis met Mijn Superkracht van Annemieke Augusteijn. Mijn Superkracht is een netwerk van enthousiaste deskundige remedial teachers en logopedisten die hun kennis met elkaar delen. Annemieke  bedacht dat kinderen via een beeldscherm begeleiden heel handig is, want tijd, plaats en ruimte spelen geen rol. In die tijd was dit nog een heel nieuw idee en werd het nog niet veel gedaan. Toen al zagen wij mogelijkheden om dit goed toe te passen. Met behulp van Annemiek leerde ik gebruik te maken van de digitale leeromgeving en leermiddelen.

Online begeleiden in coronatijd

Toen ik in coronatijd mijn praktijk moest sluiten kwam het allemaal in een stroomversnelling. Gelukkig deed ik al ervaring op met het online begeleiden van kinderen, zoals bij de wildebras Samira. Tijdens de gymles op school had Samira zich bezeerd aan haar voet. Naar mijn praktijk toe komen kon ze niet. Door de begeleiding online te doen kon Samira lekker thuis blijven in haar vertrouwde omgeving met haar voet omhoog. Ze kreeg de hulp die ze nodig had en de continuïteit bleef gewaarborgd. Hoe goed dit werkte ontdekte ik toen al. Samira zat elke week op tijd klaar. Haar moeder vertelde me dat ze ’s morgens als ze uit bed kwam al zei dat ze online ging werken met mij. Eenmaal online vertelde ze enthousiast hoe goed ze het spellingsdictee op school had gedaan, mede door mijn online begeleiding.

Ontlasten van de ouders

Mijn ervaring van toen maakte dat ik in de corona tijd makkelijk overstapte op het online begeleiden. Al snel zag ik al mijn leerlingen de hele dag op mijn beeldscherm. Wat was ik blij dat ik de begeleiding van kinderen – die het zo hard nodig hebben – gewoon door kon laten gaan in deze toch wel moeilijke coronatijd.

Tom bijvoorbeeld, die ik al heel goed kende. De moeder van Tom had corona, maar wilde haar zoon helpen bij zijn huiswerk zodat hij niet achterop zou raken.  Tom vond het lastig die hulp van zijn moeder. Dit zullen veel ouders wel herkennen: ten eerste wil je kind geen hulp van jou en ten tweede weet je als ouder niet goed hoe je het moet uitleggen. Dat ik Tom  twee keer per week online kon begeleiden met zijn schoolwerk was voor moeder heel erg fijn. Zo nam ik een stuk van haar taak over. Op deze manier kon zij uitrusten en erop vertrouwen dat hij zijn werk deed en dat het goed kwam. Tom genoot van mijn persoonlijke aandacht en kon zijn ei  bij mij kwijt. Hij maakte zich erg druk over de gevolgen van corona, vooral omdat zijn moeder er zo ziek van was. En hij miste zijn vriendjes. Hier praatte hij met mij over, waardoor het iets minder zwaar werd voor hem. Na afloop van een begeleidingssessie kreeg ik van moeder terug dat Tom vrolijk was en een kopje thee voor haar had gezet.

Tijd en plaats maakt niet uit

Nu de kinderen weer in de praktijk mogen komen blijft een gedeelte de begeleiding liever online te doen. Het scheelt ouders heen en weer rijden en maakt dat ze even tijd voor zichzelf hebben. Bovendien maakt plaats en tijd niet uit. Al woon je in Canada, is het bij jou ochtend terwijl het bij mij avond is en ik mijn pyjamabroek – buiten beeld – al aan heb. Online maakt het geen verschil, terwijl het live niet mogelijk is om het op deze manier te doen.

De verbinding houden.

Door kinderen online te begeleiden blijf ik altijd in contact met mijn leerlingen, bouw ik een relatie met ze op en maak verbinding. Naast dat ze zelfstandig online werken begeleid ik de kinderen online via Zoom. Het helpt hen vooruit en zet hen in hun kracht. Vanuit hun vertrouwde plek thuis met mijn volledige één op één aandacht.

Ben je na het lezen van mijn verhaal enthousiast geworden en heeft ook jouw kind hulp nodig op leergebied. Ik nodig je uit vrijblijvend contact met mij op te nemen om te kijken hoe ik jullie kan helpen, dit kan online of in mijn praktijk. Bel mij gerust, 0640308726, of stuur een mail.

 

6 Comments

  1. Marc Stegeman schreef:

    Top👍🏻

  2. Dorothé schreef:

    Goed bezig Annette, leuk dat je bent gaan bloggen.

  3. Edith van Enck schreef:

    Annette, een mooie blog om te lezen!

  4. Cindy Bakker schreef:

    Mooi stuk! En misschien straks weer heel erg urgent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *